Virksomhedens vækst afhænger af lederens vækst

Som leder fokuserer man på sine medarbejders udvikling og vækst, men glemmer måske ofte at udvikle sig selv. Men hvordan skal man kunne udvikle sin organisation og sine medarbejdere, hvis man ikke udvikler sig selv?

Piet Hein var en dansk digter, forfatter, opfinder, matematiker og verdensborger. Og han var verdensmester i ”one liners”, langt inden der var noget, der hed ”one liners”. Jeg har altid været meget fascineret over den visdom, som Piet Hein kunne udtrykke med få velvalgte ord. En har bidt sig særligt fast.

Vil du ændre på verden med held, begynd i dens centrum, begynd med dig selv.

For en del år siden blev værdien af Piet Heins kloge ord demonstreret for mig på en ganske uventet måde. I 2007 var jeg ansvarlig for Microsofts salg i Nordamerika. Ebay var en virksomhed i vækst og til vores store ærgrelse kørte de deres løsninger på Unix. Jeg havde fået et møde med deres CIO for at fortælle dem om fordele ved at skifte til Microsoft. Jeg fløj fra Seattle til San Francisco aftenen før mødet, så account manageren, Matt, og jeg kunne snakke strategi før mødet med Ebay næste morgen.

Da strategien for mødet er lagt, kører Matt mig til mit hotel. Matt fortæller – undskyldende – at de desværre har haft svært ved at få booket et værelse til mig, da der er en stor medicinal konference i byen. Derfor er Sheraton, Hilton, Marriott og så videre alle udsolgt. Det er dog lykkes at finde et værelse på hotel Triton, men de er lidt usikre på kvaliteten af dette hotel. Jeg siger, at så længe der er en god seng med rent sengetøj, så er jeg ”happy”.

Vi kører ind på en af de stejle gader omkring Chinatown og her er hotellet. Det gør ikke meget væsen af sig. Jeg takker Matt for liftet og går ind i receptionen. Mens receptionisten finder min reservation, kigger jeg mig lidt omkring. Jeg kan ikke se nogle skilte til ”Gym”, så jeg spørger, om der er et ”Gym” på hotellet. Receptionisten smiler venligt og siger: ”No, Sir, but I can draw you a map, so you can go for a nice jog”. Jeg takker og spørger, om der er en morgenmadsrestaurant på hotellet. Endnu en gang et venligt smil: ”No Sir, but there is a very good Starbucks on the other side of the street”. Det lyder jo meget godt, men ikke et svar, jeg havde forventet. Receptionen smiler endnu en gang og rækker mig en nøgle: ”Sir, we have the Woody Harellson Suite for you”. Jeg smiler tilbage og svarer: ”I do not really need a suite – I just need a normal room”. Receptionisten smiler det nu velkendte smil: “Sir, it is not a suite as such, we just feel that it sounds nice”. Jeg tager nøglen og finder trappen – jeg ved det vil være spild af tid at spørge efter elevatoren. Men det er jo også meget sundere at tage trappen.

Efter lidt god trappetræning når jeg op til min ”Woody Harellson Suite”. Jeg åbner forventningsfuldt døren og træder ind i en lille entre, som er proppet med billeder af Woody Harrelson. Jeg kigger på dem og mindes nogle grin fra blandt andet serien ”Sams Bar”. Jeg stiller min ”carry on” kuffert og går ind i selve værelset. Det ligner absolut ikke et anonymt og sterilt værelse. Møblementet virker personligt sat sammen til dette værelse.

Jeg åbner skabet, hvor jeg forventer TV’et befinder sig – og der er ganske vist et TV. Men foran TV’et hænger der et stykke klæde, hvorpå der er skrevet med rød maling ”Why waste time watching TV, when you can listen to some nice music and relax”. Uhm, det havde jeg ikke forventet og aldrig set før. Ved siden af TV’et står et micro lydanlæg, og der er en del CD’er, blandt andet Enigma og Enya. Jeg sætter en på og beroligende toner fylder rummet. Jeg smiler for mig selv og føler mig ganske afslappet. Jeg går ud på badeværelset for at vaske mine hænder. Da jeg kigger i spejlet, ser jeg at der er skrevet noget med håndskrift på spejlet i højre øverste hjørne. Der står med rød maling: ”Be the change you want to see in the world – Ghandi”. Jeg havde hørt dette udsagn før. Men her ramte det mig – at det var jo præcist det, som hotellet her gjorde. De snakkede ikke om at være et anderledes hotel. De VAR et anderledes hotel! Et hotel, som ville give gæsterne en mere personlig og nærværende oplevelse. På den måde kunne de gøre deres til, at verden blev mere personlig og nærværende – at verden blev mere rummelig og varm. Det kunne de ved at være den forandring, som de gerne ville se i verden. Det, synes jeg, er fantastisk – og siden den dag, har jeg altid boet på Triton, når jeg er i San Francisco.

Kundeorienteringen starter hos dig
Tilbage til Piet Hein: Vil du ændre på verden med held, begynd i dens centrum, begynd med dig selv. Hvis vi kombinerer Piet Hein med Ghandi, så er essensen klar: Hvis du vil skabe en forandring i din organisation, så start med dig selv, og vær den forandring i din organisation, som du gerne vil se i din organisation.

Hvis du gerne vil have, at din organisation bliver mere kundeorienteret, så skal du være mere kundeorienteret, tale mere om kundernes ønsker og behov, selv tale mere med kunder og fortælle din organisation om disse samtaler og dine ”key take aways” fra kundemøder.

En ting, jeg ofte gør, når jeg deltager i en strategi-gennemgang, er at tælle hvor mange gange ordet ”kunde” bliver nævnt. Når gennemgangen er slut, spørger jeg teamet, som præsenterede, hvor mange gange ”kunde” blev nævnt. Jeg oplever ofte, at det er relativt få gange. I stedet har man måske snakket om markedsforhold, markedsandele og konkurrencesituation. Alle rigtigt vigtige emner, som indirekte også betyder, at der snakkes om kundebehov. Men jeg har en stærk tro på, at kunden altid skal sættes først, derfor skal kundens behov italesættes, vurderes og mødes. Hvis du bliver mere kundeorienteret, bliver din organisation mere kundeorienteret.

Rollemodel 24/7
Hvis du ønsker, at din organisation bliver nærværende, hvad kan du gøre for at blive mere nærværende. Som leder er du rollemodel 24 timer 7 dage om ugen. Dine medarbejdere gør ikke, hvad du siger – de gør, hvad du gør. Du skal være den forandring, du gerne vil se.

Hvad kan du gøre for at være mere nærværende i dine 1-1 samtaler, i større møder og tilfældige telefonsamtaler og ad hoc-møder. At være nærværende kræver, at du har en reel interesse for at forstå – for at leve dig ind i andres menneskers problemstillinger. Det kræver, at du lytter – lytter aktivt, kommer dybere ind i dialogen, ind til sagens kerne. Vis, at du interesserer dig for personen, du taler med – ikke kun for emnet I snakker om.

For en del år siden, mødte jeg en medarbejder, Susanne, i elevatoren. Jeg kendte ikke rigtigt Susanne. Hun var adskillige niveauer under mig i organisationen. Jeg spurgte ”hvordan har du det? ” Susanne sagde ”fint, projektet med implementering af det nye CRM-system går godt, faktisk er vi en smule foran planen.” Jeg sagde, at det var jeg rigtigt glad for at høre, men mit spørgsmål var ”hvordan hun havde det”. Det svarede hun så på og sagde, at hun var rigtigt glad for at vide, at jeg interesserede mig for, hvordan hun havde det. Jeg har den overbevisning, at vi kan få mere udbytterige forretningsmæssige diskussioner, hvis vi er nærværende og har etableret en kontakt til hinanden.

Så hvis du vil udvikle din organisation, må du udvikle dig selv. Du skal være den forandring, du ønsker at se. Hvis du ikke udvikler dig, så vil din organisation stå i stampe.

Denne artikel er skrevet til Dansk HR’s publikation Ledelse i Udvikling

2 Kommentarer
  • Lasse

    1. januar 2016 at 13:06 Svar

    godt sagt. har selv for min arbejdsgiver rejst 364.000 i fonde det seneste år, men kunne godt bruge dine evner til at rejse midler til kunstpatruljen i året der kommer

  • Annette

    28. marts 2017 at 15:32 Svar

    Super gode historier, der får mig til at huske de vigtige pointer – tak for dem 🙂

Skriv en kommentar