Kunsten at finde balancen

Engang krævede virksomhedsledere blot mere af medarbejderne, når de var i krise. Jo mere de ansatte kunne yde for samme løn, desto mere effektiv ville forretningen blive, lød rationalet.

I dag ved vi, at det er en farlig tankegang. Stressede medarbejdere, der oplever, at mer’ vil have mer’, bliver umotiverede, mister kreativiteten, søger andre steder hen og ender i værste fald med at gå ned med flaget.

Samtidig er moderne ledere klar over, at de ansatte, der lægger flest timer på arbejdspladsen, ikke nødvendigvis er dem, der leverer de bedste resultater, eller er mest effektive på den lange bane.

Den erkendelse har fået begreber som ”work-life-balance” til at vinde indpas på danske virksomheder. Man vil have hele medarbejdere, der hviler i sig selv – både når det gælder familieliv og arbejdsliv.

Men det er lettere sagt end gjort…. Du kan læse resten af denne artikel, som jeg har skrevet til Mandag Morgen her.

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar